Kolej wąskotorowa

Kołobrzeska Kolej Dojazdowa (KKB – Kolberger Kleinbahn AG). 

 

Kołobrzeskiej KW Firma Do 123 km torów o szerokości 1000 mm. Pierwszy odcinek Kołobrzeg – Gościno – Rymań o długości 36 km został otwarty w dniu 27.05.1895 r. Kilka dni później, w dniu 1.06.1895 r. uruchomiono odcinek Rymań – Resko Płn. Wąskiej. gdzie linia firmy z Reską K. W dniu 22.09.1895 r. ruszyły pociągi na trasie z Gościna do Sławoborza aw dniu 9.12.1899 r. po na Kołobrzeską KW z Gryficką KW budując odcinek ze Skrzydłowa do Tąpadeł. 10 lat później, w dniu 10.11.1909 r. uruchomiono Gościna do wsi Pobcie Wielkie, odcinek w końcu do 6 późnego przedłużenia Karliny Wąsk. i odszedłem od Lubiechowej do Włościborza.

 

Linia Lubiechowo – Włościbórz

 

uruchomiona - 10 listopada 1909 r.

uruchomiona powtórnie – bd

likwidacja – przed 1 czerwca 1959 r.

 

1. Lubiechowo (Lübchów) – przystanek uruchomiony przed 1929 r.

2. Lüchow Gut – nab ładowni, informacji o jakimkolwiek ruchu m, uruchomiona przed 1929 r.

3. Klapka – na początek ładowni przed 1929 r. brak informacji o jakimkolwiek ruchu

4. Peterfitz – na początek ładowni przed 1929 r. brak informacji o jakimkolwiek ruchu m, uruchomiona przed 1929 r.

5. Lustebuhr – na początek informacji o jakimkolwiek ruchu, uruchomiona r., prawdopodobnie wraz z prowokacją linii.

8018 Lubiechowo - Włościbórz

♦♦♦♦ Koszalińska Kolej Dojazdowa ♦♦♦♦

 

Otwarcie ruchu 1915.10.09 Lubiechowo - Włościbórz
Zawieszenie ruchu pasażu. 1945 Lubiechowo - Włościbórz ( PKP )
Zamknięcie ruchu 1959 Lubiechowo - Włościbórz ( PKP )
Likwidacja linii 1959 Lubiechowo - Włościbórz ( PKP )
Inne informacje: Linia poza ewidencją PKP PLK

 

  km osi rodzaj m.npm punkt pozostałe linie 
 
 
0 0,0 st 31 Lubiechowo 8017 
0 .5 po+ład 35 Lubiechowo Dwór  
2 0,9 po+ład 35 Krężoły  
5 0,0 po+ład 33 Kłopotowo  
6 .4 po+ład 36 Piotrowice Kołobrzeskie  
7 0,9 st 36 Włościbórz

 

 

 

 Tabela. Zamknięcia i likwidacji wąskotorowych linii kolejowych do 1945 roku

Rok Linia/odcinek km Uwagi
1913 Żelkowo-Siecie
Siecie-Smołdzino
Słupsk-Dargoleza
Dargoleza-Cecenowo (kolej słupska)
5
4
43
9
nawierzchnia rozebrana
podstawona przez kolej normalnotorowa
konstrukcja przez kolej normalnotorową
rozwiązania na nawierzchnię przez kolej normalnotorową, w 1945 nawierzchnia nawierzchnia rozebrana przez Armię Czerwoną
1926 Żydowo-Gołogóra (kolej sławieńska) 5 do 1934 nawierzchnia rozebrana
1934 Sławno-Jacinki-Polanów (kolej sławieńska) 43 wyrównana przez kolej normalnotorową, w 1945 nawierzchnia ustawienia rozebrana przez Armię Czerwoną
1945 Szczecin-Gumieńce-Barnisław (granica) (kolej CPO) 12 nawierzchnia rozebrana przez Armię Czerwoną, linia przecięta granicą polsko-niemiecką
1945 Manowo-Naccaw (kolej koszalińska)
Nacław-Jacinki-Polanów
Polanów--Żydowo (kolej sławieńska)
21
12
9
nawierzchnia nawierzchnia przez Armię
nawierzchnia rozebrana Armię Czerwoną
na przejazd Jacinki-Polanów splot triathlon
Lubiechowo-Włościbórz - (kolej kołobrzeska) 8 nawierzchnia rozebrana w1962 r.
Kołomąć-Trzygłów
Golczewo-Śniatowo
Czarnogłowy-Rokita (kolej gryficka)
4
11
6
nawierzchnia rozebrana w1963 r.
nawierzchnia rozebrana w1966 r.
nawierzchnia rozebrana

 

Taylor Z., Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, PAN, Warszawa 2007, za: Baumer W., Bufe S., Eisenbahn in Pommern, Egglham-Muenchen, 1988 

 

Linia kolejowa
Lubiechowo – Włościbórz
Dane podstawowe
Długość

7,92 km

Rozstaw szyn

1000 mm

Sieć trakcyjna

brak

Mapa Kolei z 1944r

Mapa Kolei

Mapa Kolei z 1966 r.

Informacje zaczerpnięte z Internetu.

https://www.atlaskolejowy.net/pl/zachodniopomorskie/?id=linia&poz=976

https://kolejki.muzeum.szczecin.pl/historia-i-zbiory/historia-kolei-waskotorowej/1119-powstanie-rozwoj-i-upadek-zachodniopomorskich-kolei-dojazdowych.html

KONTAKT

 

 

E-mail:

peterfitz.piotrowice@gmail.com

 

Strona www:

http://piotrowice.jimdo.com