Kołobrzeska Kolej Dojazdowa (KKB – Kolberger Kleinbahn AG).
Kołobrzeskiej KW Firma Do 123 km torów o szerokości 1000 mm. Pierwszy odcinek Kołobrzeg – Gościno – Rymań o długości 36 km został otwarty w dniu 27.05.1895 r. Kilka dni później, w dniu 1.06.1895 r. uruchomiono odcinek Rymań – Resko Płn. Wąskiej. gdzie linia firmy z Reską K. W dniu 22.09.1895 r. ruszyły pociągi na trasie z Gościna do Sławoborza aw dniu 9.12.1899 r. po na Kołobrzeską KW z Gryficką KW budując odcinek ze Skrzydłowa do Tąpadeł. 10 lat później, w dniu 10.11.1909 r. uruchomiono Gościna do wsi Pobcie Wielkie, odcinek w końcu do 6 późnego przedłużenia Karliny Wąsk. i odszedłem od Lubiechowej do Włościborza.
Linia Lubiechowo – Włościbórz
uruchomiona - 10 listopada 1909 r.
uruchomiona powtórnie – bd
likwidacja – przed 1 czerwca 1959 r.
1. Lubiechowo (Lübchów) – przystanek uruchomiony przed 1929 r.
2. Lüchow Gut – nab ładowni, informacji o jakimkolwiek ruchu m, uruchomiona przed 1929 r.
3. Klapka – na początek ładowni przed 1929 r. brak informacji o jakimkolwiek ruchu
4. Peterfitz – na początek ładowni przed 1929 r. brak informacji o jakimkolwiek ruchu m, uruchomiona przed 1929 r.
5. Lustebuhr – na początek informacji o jakimkolwiek ruchu, uruchomiona r., prawdopodobnie wraz z prowokacją linii.
8018 Lubiechowo - Włościbórz
♦♦♦♦ Koszalińska Kolej Dojazdowa ♦♦♦♦
Otwarcie ruchu | 1915.10.09 Lubiechowo - Włościbórz |
Zawieszenie ruchu pasażu. | 1945 Lubiechowo - Włościbórz ( PKP ) |
Zamknięcie ruchu | 1959 Lubiechowo - Włościbórz ( PKP ) |
Likwidacja linii | 1959 Lubiechowo - Włościbórz ( PKP ) |
Inne informacje: | Linia poza ewidencją PKP PLK |
|
Tabela. Zamknięcia i likwidacji wąskotorowych linii kolejowych do 1945 roku
Rok | Linia/odcinek | km | Uwagi |
1913 |
Żelkowo-Siecie Siecie-Smołdzino Słupsk-Dargoleza Dargoleza-Cecenowo (kolej słupska) |
5 4 43 9 |
nawierzchnia
rozebrana podstawona przez kolej normalnotorowa konstrukcja przez kolej normalnotorową rozwiązania na nawierzchnię przez kolej normalnotorową, w 1945 nawierzchnia nawierzchnia rozebrana przez Armię Czerwoną |
1926 | Żydowo-Gołogóra (kolej sławieńska) | 5 | do 1934 nawierzchnia rozebrana |
1934 | Sławno-Jacinki-Polanów (kolej sławieńska) | 43 | wyrównana przez kolej normalnotorową, w 1945 nawierzchnia ustawienia rozebrana przez Armię Czerwoną |
1945 | Szczecin-Gumieńce-Barnisław (granica) (kolej CPO) | 12 | nawierzchnia rozebrana przez Armię Czerwoną, linia przecięta granicą polsko-niemiecką |
1945 |
Manowo-Naccaw (kolej koszalińska) Nacław-Jacinki-Polanów Polanów--Żydowo (kolej sławieńska) |
21 12 9 |
nawierzchnia nawierzchnia przez Armię nawierzchnia rozebrana Armię Czerwoną na przejazd Jacinki-Polanów splot triathlon |
Lubiechowo-Włościbórz - (kolej kołobrzeska) | 8 | nawierzchnia rozebrana w1962 r. | |
Kołomąć-Trzygłów Golczewo-Śniatowo Czarnogłowy-Rokita (kolej gryficka) |
4 11 6 |
nawierzchnia rozebrana w1963 r. nawierzchnia rozebrana w1966 r. nawierzchnia rozebrana |
Taylor Z., Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, PAN, Warszawa 2007, za: Baumer W., Bufe S., Eisenbahn in Pommern, Egglham-Muenchen, 1988
Lubiechowo – Włościbórz | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dane podstawowe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Długość |
7,92 km |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rozstaw szyn |
1000 mm |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sieć trakcyjna |
brak |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Mapa Kolei z 1944r
Mapa Kolei
Mapa Kolei z 1966 r.
Informacje zaczerpnięte z Internetu.
https://www.atlaskolejowy.net/pl/zachodniopomorskie/?id=linia&poz=976
https://kolejki.muzeum.szczecin.pl/historia-i-zbiory/historia-kolei-waskotorowej/1119-powstanie-rozwoj-i-upadek-zachodniopomorskich-kolei-dojazdowych.html